Sousedství
Cíl: pracovat s předsudky a zejména stereotypy, zvýšit interkulturní sen–
zitivitu a podpořit hravý pohled na realitu a netradiční uspořádání světa,
rozvíjet vzájemnou toleranci a nové vazby ve skupině.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ předcházení předsud–
kům, stereotypům, tolerování odlišnosti (naučit se být „kulturně“ otevřený
a tolerantní, posílit pozitivní postoj vůči cizím kulturám), získat poznatky
o cizí kultuře; afektivní kompetence ­ posílit citlivost vůči cizí kultuře.
Cílová skupina: 6–20 (menší skupina je vhodnější pro intenzivní prá–
ci), monokulturní i interkulturní skupina.
Čas: 30–60 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu).
Pomůcky: papíry, tužky, event. velký arch papíru pro společnou kresbu
a popisovač.
Postup:
A. varianta ­ účastníci cvičení nakreslí schematickou mapu země, odkud
pocházejí, a zachytí na ní své geografické sousedy. Poté se pokusí vepsat do
své domácí země charakteristiky, které považují za typické (bez ohledu na
jejich negativní či pozitivní hodnocení). Do prostoru sousedních zemí pak
vepíší minimálně jednu charakteristiku, kterou by eventuálně jejich kultury
mohly sdílet. Výsledek se pak probírá ve skupinové diskusi.
B. varianta ­ účastníci schematicky (bez ohledu na skutečný geografický
tvar hranic) zakreslí svoji zemi a uvedou typické charakteristiky své kultury.
Pak v duchu vyhledají společné vlastnosti s jinými kulturami (opět bez ohle–
du na skutečné zeměpisné sousedství) a přikreslí do schématu své  sousedy"
dané společnými prvky mentality a odůvodní svoji volbu. (Tak by například
Česká republika mohla sousedit s Řeckem ­ kvůli péči rodičů i o dospělé děti,
s Velkou Británií ­ kvůli specifickému humoru, s Norskem ­ kvůli rovnostář–
ským tendencím ve společnosti atd.) Výsledek se pak prezentuje ve skupině.
Diskuse (vyhodnocení): Skupina může probírat relativitu přisuzova–
ných charakteristik; jemně humorný nadhled z „nově utvořené mapy světa“
je rovněž dobrým výstupem.
Poznámka: Techniku lze adaptovat též pro diodu moje domovská země
a země, v níž se nyní nacházím. Pestřejší než pouze dichotomický pohled
je však vždy obohacením.
166
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>